tirsdag 20. september 2011

Tilbake til start

Bart i fart sin europaturne startet med avreise fra Oslo søndag 11. september. Første mål var Tyskland, veien var Kielferga. Californiaen rullet elegant om bord og da skipet la fra kai satt allerede jeg og Hans godt plantet med panoramautsikt forut. Kaffe ble konsumert og roen senket seg. FERIE!

Kilferga er litt som å være i et miniatyr Vegas og bildet taler egentlig for seg:

Neste morgen ble det frokostbuffet og smugling av matpakke ut av restaurantene, for litt bomser må jo vi også være. Presis kl. 10 la vi til kai og etter å ha matet tomtomen vår med info var estimert reisetid til Frankejura drøye 7 timer. Jeg øynet muligheten for klatring allerede samme dag og gjorde det til min oppgave å rose/inspirere Hans hver gang han tok inn tid på tomtomen. Så i strålende sol rullet vi bokstavelig talt inn på Weissenstein litt over fem! Etter å ha varmet opp gjorde vi oss klare for Kurt Albert klassikeren Dampfhammer, redpointet i 79. Etter litt knall og fall og utpsyking (litt lengere mellom boltene enn på Hell) fikk jeg til slutt karet meg opp ruta. Hans ble tatt av tausyken, men alt i alt en god start og fortjent øl og middag på nærmeste Gasthof.

Weissenstein og Dampfhammer (UIAA 8)
Første øl i Frankenjura!
Etter middag bar det av gårde mot campingen. Det viste seg etter hvert at Hans har bod i samme byen før, dog ikke på campen som han ikke fant, men på en parkeringsplass et lite Palestinsk steinkast (som Sulheim ville sagt) unna. Campen (http://www.gasthof-eichler.de) lå 50 meter av fra hovedveien, så han synes det var litt rart han ikke fant den sist. Sjæl!

Dag 2 var første post på programmet å handle øl:

Til og med ølkasse fikk vi kjøpt
 Deretter dro vi til et flott og lite crag kalt Andeltodrom. Her varmet vi opp i god stil med Direkteinstieg (UIAA 8) og fikk etterhvert tuna inn flytene på veldig fine Jumanji (UIAA 9-). Vi var nå kommet til ordentlig pocketland og det var bare å glemme å finne selv den miste f...ekrimpen - her var det åpne to- og trefingre som gjaldt!

Aneltordom og ruta Jumanji

Dag 3 ved Soranger Wand og lunsj i det fri:
Formiddagskaffe
Soranger Wand - Massaker (UIAA 9) til venstre, Pickelsau (UIAA 9- ) med tau til høyre
Dag 4 var hvile og tur i skogen for å se på Action Directe, dag 5 var vi tilbake på Andeltodrom for å gå prosjekter (Hans viste at de eldste er eldst ved å gå Jumanji) og dag 6 ble brukt til å ikke klare å gå prosjektet Massaker. Så da har vi noe å komme tilbake til:)

Hanzo varmer opp
Lik fleece og det helt tilfeldig! For et team